Ragnhild Lennblad


GRAFISK FORMGIVARE

Ragnhild Lennblad är utbildad grafisk formgivare vid Yrgo i Göteborg och jobbar på kommunikationsbyrån Nyla Design. Som formgivare till Musikalen om Frigga inspireras hon av den snirkliga, detaljrika och dynamiska art nouveaustilen från förra sekelskiftet, som präglar musikalens grafiska profil.


Ragnhild Lennblad. Foto: Josefine Rapp

"Art Nouveau - en längtan till det vackra"

Text: Jonathan Borg - 23 mars, 2021

Hur har du tagit fram det grafiska materialet?


Det första jag gjorde var att skapa en grafisk identitet med ett uppslag av skisser, färgkoder, typografi och ledord för att använda som utgångspunkt i allt annat material jag gör, till exempel affischen. När jag tagit fram affischen har jag utgått från en färgpalett och velat kombinera en gul färg (i vårt fall en väldigt varm gul) som symboliserar den svenska rösträttsrörelsen samt en lila färg som påminner om den brittiska suffragettrörelsen. Jag ville lyfta den ikoniska feministnäven och även smycka med en massa ornament som är inspirerade av art nouveau eller jugend (en stilriktning inom arkitektur, formgivning, grafik och konsthantverk med mera från 1890 till omkring 1920. Art nouveau är franska för ”den nya konsten”, källa: NE).

 


Vad är art nouveau?


Det dominerar den tidens rösträttsrörelser med sina affischer och banderoller. Art nouveau är en väldigt romantisk och naturinspirerad stil. Det är snirkligt, det är rankor, det är symmetriskt men ändå slingrande. Art nouveau förknippas också ibland med den för sekelskiftet starka nationalromantiken som fanns i många europeiska länder. Det fanns mycket press och tidningar och det trycktes mycket material jämfört med tidigare historiska epoker. Det gör att det finns mycket arkivmaterial bevarat att hämta inspiration från och jag har försökt att rekonstruera det med ett digitalt formspråk till vår musikal.


Vad tycker du om med den stilen?


Jag tycker mycket om den. Den är kul i sin form eftersom den ofta används väldigt symmetriskt på affischer. Det är både tunna linjer och feta linjer, det är romantiskt och ger instinktivt en mysig känsla. Självklart kan man problematisera det i en större kontext, då art nouveaukonstnärer som Alfons Mucha målade nakna unga kvinnor för att fånga en naturromantisk känsla med sagoväsen och sånt som man kan tycka är lite tråkigt i längden.


Illustration: Ragnhild Lennblad

Jag är ingen konsthistoriker, men art nouveaustilen speglar tidens rörelser och attityder eftersom den är väldigt eskapistisk, det handlar om att känna mycket vilket är en stark kontrast till Bauhausstilen som kom senare. Den ville lyfta förnuft, funktion, rena linjer och minimalism. Om art nouveau är natur så är Bauhaus stad och fabrik. Art nouveaustilen är väldigt mjuk och syftar till att smycka och dekorera. Det var flådigt, överdådigt och hade en längtan till det vackra.



Hur bestämmer du färg och form till musikalen?


Den svenska rösträttsrörelsen med FKPR hade ett väldigt ljust färgspråk. Två viktiga färger var vitt och klargult. Jag har utgått från det gula men gjort en liten modifikation där den gula färgen vi använder går mer åt rött. Sedan har vi en färgpalett som är ganska murrig eftersom det i andra änden finns en mörklila färg. När jag har tagit fram dessa färger har jag tänkt både ur ett tekniskt och kreativt perspektiv samtidigt.

Rent tekniskt vill jag att färgerna kontrasterar varandra där jag kan använda ett antal kombinationer som fungerar rent visuellt. Rent kreativt vill jag ha en bredd och jobba med en större rymd för att få mer kreativt utrymme. Därför har vi å ena sidan en mättad gul färg och å andra sidan en mörk rödlila färg. Jag har tänkt det som en skala däremellan för att få ett djup. Jag har lagt mycket tid på att få de här färgerna att passa in med varandra och även döpt färgerna för att bygga en värld för vår grafiska profil.*


Vad är det roligaste med att vara formgivare till musikalen?


Att få vara en del av det här viktiga projektet. Jag har jobbat mycket med scenkonst och det fria kulturlivet och det är viktigt att få göra det här som en hyllning till de som lade grunden för vår demokrati. Jag vill vara med och göra den här historien lättillgänglig för människor.


Vilken är den största utmaningen?


Jag hinner inte lägga så mycket tid på allt som jag hade velat eftersom det här är ett ideellt projekt som vi alla gör på vår fritid. Det är viktigt att vi syns mycket på sociala medier där jag också är med och styr. Man får lägga det på en nivå som funkar för en själv och man lär ju känna materialet ganska väl eftersom vi har arbetat med det här under lång tid, sedan 2019.


* = Färgkoderna inom parentes angivet enligt det hexadecimala talsystemet